این وبلاک با تمام لینک ها به وبلاک زیر انتقال یافته است!!!!برای دریافت مطالب بروز و سالم به لینک زیر مراجعه کنید.با تشکر از حضور شما!!!!
http://memarkade2012.blogfa.com/
ادامه مطلب
معمارکده2012 بزرگترین وبلاک تخصصی معماری
|
||||||
| این وبلاک با تمام لینک ها به وبلاک زیر انتقال یافته است!!!!برای دریافت مطالب بروز و سالم به لینک زیر مراجعه کنید.با تشکر از حضور شما!!!!
http://memarkade2012.blogfa.com/
ادامه مطلب
ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:زیباشناختی در معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
شباهتهای محسوس پیش در آمد : تعریف ما از فضا چیست ؟ آیا فضا جایی نیست که در آن زندگی می کنیم یا جایی که در خیال خود می پرورانیم ؟ فضا خیال و خیال فضا است . هر چیزی که انسان به آن فکر می کند و یا در خیال خود می پروراند دارای فضایی است . فضا وجود مادی ندارد ولی این قابلیت را دارد که در وجود خود عناصری مادی و یا معنوی را جای دهد . انسان تنها زمانی قادر است حالتی خاص، مثلاً ناراحتی یا خوشحالی را به فردی دیگر منتقل نماید که فضایی غمگین یا شاد ایجاد کرده باشد و این فضا نیز توسط دیگران قابل درک باشد . باید نکته ای را در اینجا ذکر نمود : « فضا جایی نیست که اشیاء در آن حضور پیدا می کنند بلکه وسیله ای است که به واسطۀ ذات خود زمینه حضور اشیاء را در خود فراهم می سازد . » برای درک این مفهوم کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که فضا عنصری غیر مادی است ولی دارای ذاتی خاص ، که می تواند اشیاء را در خود جای دهد . یا می توان به این صورت گفت که این اشیاء نیستند که فضایی را شکل می دهند ، بلکه این ذات فضاست که اشیائی خاص را در خود جای می دهد و به آنها شکل و شمایلی خاص می بخشد ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:فضا در معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
تجربه ما از فضای معماری، به طور جدی تحت تاثیر نحوه ورود ما به آن می باشد. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:طراحی معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
خلاقیت چیست؟» خلاقیت واژه ای است مبهم که ارائه تعریف دقیق از آن دشوار است. همانند هزاران واژه مهم دیگر که با ارائه تعریف فقط آنها را در یک چهارچوب سلیقه ای محدود می کنیم. اما بطور کل می توان گفت: خلاقیت یک فرایند ذهنی است، مرکب از قدرت ابتکار و انعطاف پذیری که هدف آن تولید یک محصول ارزشمند، کاربردی و نوآورانه است. «تافلر» در کتاب موج سوم می گوید: «موج اول دوره کشاورزی است که انسان ها وابسته به زمین هستند، در موج دوم انقلاب صنعتی رخ داد و موج سوم عصر فراصنعت و فن آوری اطلاعات است و تنها فکری که در این عصر می تواند کارساز باشد خلاقیت است. ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:خلاقیت در معماری , توسط هادی(ماهان)پورآخوند
معماری سنتی ایران دارای مفاهیم و معانی خاص به خود است . به گونه ای که اینجانب معتقد می باشم حتی کوچکترین جزء شکل دهنده ، در یک اثر معماری دارای مفهوم و معنی خاص به خود است . از اینجا بود که تصمیم گرفتم معانی را در معماری ایرانی درک نمایم . زیرا به نظر بنده دلیل ضعف ما در سده های اخیر ، معلولی بوده ناشی از فراموشی مفاهیم ، معانی و هر آنچه که گذشتگان ما برای ما به ارث نهاده اند . و در نهایت استفادۀ فکر نشده و لجام گسیخته از فرهنگ معماری غربی . گفتار اول ( فضا ) فضا چیست ؟ درشعر و معماری چه تعریفی دارد ؟ چه روابطی را می توان بین فضای شعر و معماری بر قرار نمود ؟ باید نکته ای را در اینجا ذکر نمود : « فضا جایی نیست که اشیاء در آن حضور پیدا می کنند بلکه وسیله ای است که به واسطۀ ذات خود زمینه حضور اشیاء را در خود فراهم می سازد . » برای درک این مفهوم کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که فضا عنصری غیر مادی است ولی دارای ذاتی خاص ، که می تواند اشیاء را در خود جای دهد . یا می توان به این صورت گفت که این اشیاء نیستند که فضایی را شکل می دهند ، بلکه این ذات فضاست که اشیائی خاص را در خود جای می دهد و به آنها شکل و شمایلی خاص می بخشد . ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:ادبیات در معماری, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
مقدمه: ادامه مطلب فرم را میتوان زبان فضا دانست؛ چرا که آنچه را معماران در فضا میخواهند بیان کنند را با توجه به فرم بیان میکنند به همین دلیل فرم دارای اهمیت ویژهای در آفرینش فضا است. اهمیت فرم را میتوان در دوره معاصر جستوجو کرد یا به نوعی از زمان جدایی دو هنر نقاشی و مجسمهسازی از معماری، معماران برای ایجاد نوعی استقلال، به فرم اهمیت دادند، اما این مطلب گویای این نیست که فرم در معماری گذشته دارای اهمیت نبوده در واقع دنیای درونی و خاص هر فرد تا ابراز نگردیده از طرف مخاطبان مورد نقد قرار نمیگیرد که این ابراز را میتوان در معماری، تحت عنوان فرم بیان داشت که اتصالی درونی را بین ناظر و فضا به وجود میآورد در واقع میتوان فرم را زبانی یا واسطی برای انتقال مفهوم فضا به انسان بیان نمود که به عنوان ابزاری کارآمد در اختیار طراحان و معماران قرار دارد. آدورنو می گوید : ” صورت چنانچه از خود لفظ پیدا ست فرم یک چیز است وخود آن چیز اجازه ندارد به تکراربی مورد خود منجر شود .”در ادامه گروتر میگوید:” شکل دادن یعنی پردازش اشکال واین بدان معنی است که فرم به گونه ای انتخاب شود که با محتوا وایده طرح تطابق داشته باشد . براین اساس شکل پردازی صوری با توجه به فرم ، وابسته به عوامل گوناگون است. به عنوان مثال فرم یک گشودگی در یک دیوار بایستی تابع جنس وساخت دیوار نیز باشد :گشودگی در یک دیوار آجری احتیاج به قوس دارد .در حالی که در دیواری از فولاد وشیشه گشودگی زاویه دارد مناسب تر به نظر می رسد .فرم یا صورت متأثر از محتوا است .” ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 26 مهر 1391برچسب:فرم و خلق فضا, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
از مفهوم زنانگی در اندیشه های دلوز تا شکل گیری معماری مجازی : ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:معماری مجازی, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
معماری یا مهرازی یعنی ارائه بهترین راه حل، چه استفاده از راهحلهای گذشته، چه خلق راهحل جدید برای رسیدن به هر هدفی ادامه مطلب نوشته شده در تاريخ سه شنبه 25 مهر 1391برچسب:معماری, ساختارهای کالبدی, محیط مصنوع, توسط هادی(ماهان)پورآخوند
| | ||||
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : |